De Afrikaanse waarheid

14 november 2018 - Chipata, Zambia

Na bijna 8 weken leren we de Afrikaanse cultuur steeds beter kennen. Het valt ons op dat Afrikaanse mensen zo hier en daar in hun eigen waarheden geloven. We kunnen er al een hele lijst van samen stellen en deze deel ik graag met jullie. Zo hebben we

·       Ik ben er over 5 minuten -> We wachten dan vaak tussen de één en twee uur.

·       Ik heb het begrepen -> Ze begrijpen er vaak net zo weinig van als ik in de Engelse meeting.

·       Ik bel je terug -> Gebeurt nooit

·       Ik zal er zijn -> Komen niet opdagen

·       Nog een klein stukje -> Waarschijnlijk lopen we nog 5 kilometer door de hitte

·       Ik ben onderweg -> Die persoon is waarschijnlijk nog thuis Nshima aan het koken

Zo lees je dat we Afrikaanse leugens al redelijk gaan doorzien en ons daarom nog minder druk maken als mensen te laat komen of afspraken niet na komen. We kijken vaak verschrikt op als mensen wel op de juiste tijd aanwezig zijn.

Afgelopen week hebben we ook weer lekker kunnen werken. Echt heel fijn dat de projecten nu goed lopen en we zo ook meer voldoening uit de dagen kunnen halen. Zo hebben we bijvoorbeeld met één van onze cliënten buiten kunnen lopen, dit had ze al ruime periode niet gedaan en hebben we bij Cheshire home leuke spellen met de kinderen kunnen spelen.

Elke woensdagavond hebben we een familie avond met de meiden met wie ik in Zambia ben. We doen leuke en gekke spelletjes zoals uitbeelden of wie ben ik. Het zijn altijd gezellige avondjes en het is leuk dat we als groep nog steeds erg hecht zijn. Afgelopen weken vond ik het soms wel lastig om 24/7 met 5 meiden om mij heen te werken en te leven maar gelukkig is dat weer bijgetrokken. Door de familie avondjes en het feit dat alles in de groep goed bespreekbaar is.

Dit weekend gingen we weer naar Mfuwe, dezelfde plek als waar we de vorige keer de safari hadden gedaan. Omdat de safari erg duur is en we in onze vakantie er waarschijnlijk ook nog één willen doen gingen we voor een weekend weg zonder safari. En dat was ook genieten, zwembad, cocktails en vanuit de hangmat zijn er nog genoeg dieren te bewonderen zoals de olifanten, nijlpaarden en apen.

Zaterdagavond werd een groot einde seizoensfeest gegeven omdat het regenseizoen gaat beginnen. Dit was een feestje met dresscode, helaas is er in Chipata niet echt een kostuum winkel. Dus hadden we allemaal vleugeltjes gekocht en gingen we als de Winx club (tekenserie toen wij jong waren)

Eind deze week ben ik al 8 weken in Zambia en daarmee op de helft van dit geweldige avontuur. Daar krijg ik wel gemengde gevoelens over. Aan de ene kant mag dit relaxte leven en de sfeer van Afrika nog maanden duren, aan de andere kant mis ik weer de mentaliteit die we in Nederland kennen. En natuurlijk begin ik nu ook wel de mensen van thuis te missen zoals het gezin, lieve vriendinnen en de hond 😊. Voor nu krabbelt het leven in Afrika rustig voort, gaan wij mee met die stroom en proberen we zo veel mogelijk geweldige herinneringen te maken. Want zoals ze dat zo mooi zeggen: Carpe diem.

1. Dinie:
    14 november 2018
    Jeetje, je bent dus alweer op de helft! En zo te lezen heb je het nog steeds naar je zin. Best te begrijpen dat je je familie een beetje begint te missen. Voor nu zijn de meiden om je heen in ieder geval een beetje “familie”. De foto’s zien er in ieder geval gezellig uit.
    En zo is het: carpe diem.
    Groeten van Dinie en Jaco
  2. Monarda:
    15 november 2018
    Ha Annemiek
    Wat een ervaringen weer. Jullie gaan zo langzamerhand echt integreren. Ik snap dat dat wat bedenkingen en overwegingen met zich mee brengt.😅🤔
    Gelukkig ben jij sterk..
    kan goed relativeren en steun vinden en accepteren van jou mede studenten.🤗
    Jij /jullie zijn toppers!
    Hou vol!🏃‍♂️🏃‍♀️💪💪
    Dikke knuf Mark &Monarda en Kids.
  3. Ilse:
    15 november 2018
    Wow Miek, het ziet er allemaal zo gaaf uit! Geniet zoveel mogelijk daar, want: time flies when you're having fun! En dat is alleen maar een goed teken. We missen je hier wel hoor!
    Liefs, Ilse