Livingstone

9 januari 2019 - Livingstone, Zambia

We hebben een heerlijke vakantie gehad in Livingstone en Lusaka. En een hoop leuke dingen gedaan. Zo heb ik in Livingstone de 111 meter bungee jump van de Victoria bridge gedaan. Dat was wel ontzettend spannend en spectaculair. Ook hebben we de Victoria Falls bekeken. We gingen daarvoor met een bootje richting de plek waar de Victoria Falls naar beneden storten. Daar kun je in een soort meertje liggen en zo naar beneden kijken. Je kan daar liggen omdat er een natuurlijke rand van rots is die zorgt dat je niet met het water mee stroomt. Dit vond ik een mooie en stoere ervaring. We hadden ook erg geluk met een prachtige regenboog.

We hebben met kerst de tweedaagse safari in Botswana gedaan. Daarvoor moesten we de grens oversteken wat ons weer wat stempels opleverde :). We kregen eerst een heerlijk ontbijt en gingen toen drie uur op bootsafari. Vanaf de boot zie je vooral veel nijlpaarden en krokodillen. Het was heerlijk weer waardoor we in het zonnetje op de boot zaten te genieten van de omgeving, op en top vakantie gevoel. Daarna hadden we een z'n 6 uur durende game drive. En wat hebben we prachtige dieren gezien, luipaarden, leeuwen, ontzettend veel olifanten, welpjes, giraffen en veel meer. Die avond sliepen we in een tentje midden in het park (dit schijnt veilig te zijn). Het was een klamme nacht met een snurkende slaper in het tentje naast ons, maar het was genieten.

De 11 dagen in Livingstone waren wellicht wat lang omdat de stad zelf weinig te bieden heeft. Ook hebben we redelijk wat regen gehad en daardoor was er weinig te doen. Ik merkte dat ik dat wel jammer vond omdat ik erg naar een actieve vakantie had uit gekeken en dat niet echt mogelijk was. Gelukkig heb ik wel erg kunnen genieten van het zwembad, het lekkere eten, de gezelligheid met de meiden en de leuke Afrikaanse marktjes.

In Lusaka zijn we maar 1 hele dag geweest die we hebben doorgebracht in een shoppingmall en in verschillende restaurantjes.

Het is nu nog maar 12 dagen voordat dit geweldige avontuur voorbij is en dat is ontzettend dubbel. Ik kijk er naar uit om mijn vriendinnen en familie weer te zien. Maar kijk op tegen de verwachtingen die er weer zijn in Nederland. In Afrika is alles relaxed en als iets niet ging zoals het moest gaan, nouja dan ging het maar niet. Tegelijkertijd denk ik dat ik een hoop heb geleerd van deze cultuur en ik hoop in Nederland ook nog wat vast te houden van de relaxte Afrikaanse instelling!

1. Dinie:
    9 januari 2019
    Lieve Annemiek, we hebben weer genoten van je reisverhaal en alle mooie foto’s die er bij zitten. Ik zal oma zo even bellen en vertellen over je nieuwe avonturen. Je bent zeker de enige van de meiden geweest die van de brug naar beneden is gegaan. Lijkt me wel heeeeeeeeeel erg kicken. Jaco zegt al hoogtevrees te hebben als hij op een keukentrapje staat. En terug in Nederland zal wel een hele grote omschakeling zijn. Maar Zambia blijft denk ik wel heel lang in je genen zitten. En de foto’s zijn weer prachtig. Geweldig hoeveel wilde dieren jullie van zo dichtbij gezien hebben. Geniet nog even van de laatste weken en daarna hopen we je snel te zien. Dikke zoenen van Jaco en Dinie