We hebben de tijd..

29 oktober 2018 - Chipata, Zambia

Wauw, wauw, wauw wat was ons safari-weekend gaaf! Zaterdag hebben we twee safari’s gedaan, één in de vroege morgen en één aan het eind van de middag. We hebben bijna de hele big five gespot maar helaas hebben ze hier geen neushoorns. Het was ook heerlijk om een weekend tussen andere reizigers te zijn en lekker in korte broek en bikini te lopen. En wat is er nou leuker dan uit de hangmat naar de nijlpaarden kijken met de aapjes boven je in de bomen en een cocktail in je hand. We besloten meteen dat we 10 november weer een weekendje gaan, die is al geboekt 😊.

Deze week hebben we ons weer wat meer ondergedompeld in de Zambiaanse cultuur. Zo heeft Sam (de lokale man waarmee ik samenwerk) Nshima voor ons gekookt, dus dit kan ik bij thuiskomst ook zelf maken (moeten nog wel even zelf oefenen). En zaterdag hadden we een begrafenis van een van onze cliënten uit Nabvutika. Het was ontzettend bijzonder om mee te maken. Afrikaanse vrouwen uiten hun verdriet met veel hardop gehuil en gekrijs, sommige vrouwen moesten zelfs ondersteunt worden omdat ze van het huilen niet meer konden lopen.  Het was enorm druk op de begrafenis, mannen en vrouwen zaten apart in grote groepen rondom het graf. Het was indrukwekkend om dat van zo dichtbij mee te maken.

Daarna zijn Chris en ik naar een BBQ geweest van collega’s, het was ontzettend gezellig met de groep en het eten was zeer goed. Daarna gingen we door naar een groot bier feest dat hier gehouden werd. Zelfs Chipata heeft een beetje oktoberfest. Was een mooi feestje met zelfs lokale beroemdheden.

Veder hebben we afgelopen week weer erg genoten van de Afrikaanse werkwijze en hebben we maar een paar uur over de hele week gewerkt. De keren dat we aan het werk zijn, gaan nog steeds samen met een hoop wachten en opnieuw duidelijk maken wat je nu precies wil bereiken. Al die vrije tijd besteed ik vaak aan het kijken van een serie, lezen van mijn boekenvoorraad op de e-reader en het doen van de dagelijkse klusjes. De titel: ‘we hebben de tijd’ is hoe ik probeer mee te gaan met de flow. Als mensen zich verontschuldigen omdat we weer eens een uur gewacht hebben denk ik maar: ‘ja ach ik had niet echt veel beters te doen’. Echt een keer alle tijd hebben is best relaxt en geloof me het went snel. Haast? dat hebben we hier nooit. Wat vandaag niet lukt kan morgen wel.

1. Monarda:
    29 oktober 2018
    Ja Annemiek. Daar kunnen wij in de westerse maatschappij echt nog iets van leren. Denk dat het voor de meeste mensen een hoop stres zal wegnemen.

Echt appart he zo'n begravenis.
    Leuk vooruitzicht weer zo n safari!!
    Gelijk heb je..nu je er niet toch bent !!
    Succes met alles
    Liefs van ons groet Monarda.
  2. Dinie:
    29 oktober 2018
    Dag Annemiek, ziet er weer prachtig uit. .en inderdaad. In het Westen hebben we de klok. Daar hebben ze de tijd. Leuk hoor nog een weekend op safari. Weer naar een ander park? Liefs Jaco en Dinie