We zijn aan het werk!

5 november 2018 - Chipata, Zambia

Afgelopen week hebben we dan eindelijk een hoop kunnen werken. Bijna alle projecten zijn in elk geval van de grond en we zijn met z’n alle opzoek naar hoe we het beste onze kennis kunnen overdragen.

Op dinsdagochtend en vrijdagochtend ben ik met de verpleegkundige studenten aan het werk in Nabvutika om huisbezoeken te doen. We doen hier echt leuk werk, het gaat voornamelijk over het aanleren van oefeningen zodat de cliënten (voornamelijk na een CVA) in beweging blijven. Zo hebben we ook een nieuwe cliënt aangenomen die al 6 jaar op een matrasje op de grond ligt, omdat ze een halfzijdige verlamming heeft. Al enkele weken doen we elke week oefeningen met haar en zetten we haar in een stoel. Ze boekt veel vooruitgang en het is waardevol om zo iets te betekenen.

Op woensdag werken we samen met de DMI Sisters die zelfhulpgroepen traint. Deze woensdag zijn we mee geweest naar z’n meeting. We waren in een klein dorpje waar de huisjes nog gemaakt zijn van klei met een dak van stro. Het was alsof we terug gingen naar de tijd van jagers en verzamelaars. De DMI Sisters trainen de groepen zodat ze leren sparen en een businessplan hebben. Wij gaan hier vooral kennis over gezondheid delen.

Op donderdag werk ik samen met Sam. In de ochtend hebben we ook huisbezoeken gedaan en verschillende instanties bezocht waar Sam voor werkt zoals een school en de huisarts. In de middag hadden we eindelijk de eerste meeting met de caregivers. Dit was helaas een lastige meeting omdat de caregivers ons constant om geld en middelen bleven vragen. Ook wilde ze veel vragen over hoe dingen in Nederland gaan terwijl dat niet relevant was. Aanstaande donderdag gaat waarschijnlijk de projectleider mee zodat we even goed duidelijk kunnen maken dat wij komen om kennis over te dragen.

Op vrijdagmiddag werk ik met de verpleegkundige studenten bij de Cheshire Home, waar we sportactiviteiten aanbieden aan de kinderen. De kinderen hebben allemaal een operatieve beperking en worden vanuit Cheshire home naar het ziekenhuis gestuurd om geopereerd te worden en vervolgens revalideren ze 3 tot 4 maanden.

Zo nu heb ik eindelijk eens kunnen beschrijven wat we hier doen. Afgelopen week hebben we verder zuurkool gekookt voor onze vrijwilliger in Nabvutika, hij vond het erg lekker. Hebben we op zaterdag een feestje gehad bij een van ons lokale vrienden. En zijn we nog heerlijk uit eten geweest.

Ik vermaak me nog uitstekend in Zambia en kijk uit naar komend weekend want dan gaan we weer op safari! Ik geniet van alles om me heen, de mensen, het eten, de meiden in het huis en de inmiddels lopende projecten. Wat ik mis?? Een bruine boterham met kaas!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    7 november 2018
    Wat fijn dat jullie zo zinvol bezig zijn geweest!Dagen vol indrukken en ontmoetingen.De afwisseling van sight seeing en werken is natuurlijk perfect! Veel plezier aankomend weekend op safari!!!

groetjes Pieter en Marijke
  2. Dinie:
    8 november 2018
    Lezen we het goed? Zuurkool in Zambia? Hoe is het mogelijk. Straks ga je nog erwtensoep maken! Keep up the good work en geniet van de safari. Verrekijker mee!
    Liefs van Dinie en Jaco